Al meer dan 75 jaar wordt de groene kaart als internationaal verzekeringsbewijs gebruikt in een groot deel van Europa en een aantal landen rondom de Middellandse Zee. Met de groene kaart kan een automobilist in het buitenland aantonen dat zijn/haar voertuig verzekerd is. Schades tussen voertuigen van verschillende nationaliteiten kunnen, dankzij het systeem van de groene kaart, makkelijker afgehandeld worden.
De groene kaart werd voorheen altijd per post door verzekeraars verstuurd naar hun klanten, maar door de verdere digitalisering gebeurd dat steeds minder. Hierdoor veranderen ook de verplichtingen met betrekking tot het kunnen tonen van de groene kaart.
Meest recente afspraken rondom de groene kaart.
Door de digitalisering verviel al de verplichting dat de groene kaart ook groen moest zijn. Het was daarmee toegestaan dat men de groene kaart zelf kon uitprinten op wit papier. Maar vanaf 1 januari 2025 is het ook niet meer verplicht een groene kaart op papier bij je te hebben. Tussen alle aangesloten landen is namelijk afgesproken dat het tonen van dit verzekeringsbewijs op een apparaat, zoals een smartphone of tablet, voldoende is. Het verzekeringsbewijs mag hierbij in een groene of witte kleur opgeslagen worden.
Echter blijft het raadzaam om, voor de zekerheid, ook altijd een geprinte groene kaart in het voertuig mee te nemen. Dan weet je zeker dat je niet in de problemen komt als de batterij van jouw telefoon bijvoorbeeld leeg is. Ook de papieren versie van de groene kaart mag hierbij op zowel groen als wit papier geprint zijn.
Opvragen groene kaart.
Heb je een nieuwe groene kaart nodig, neem dan contact op met GetCover Bedrijfsverzekeringen BV. Zij kunnen bij jouw verzekeringsmaatschappij een nieuwe groene kaart voor je aanvragen. Ook voor andere vragen rondom de verzekering van jouw bedrijfswagen(s) kun je contact met hen opnemen, zij helpen je graag.