Artikel 185 Wegenverkeerswet

Artikel 185 Wegenverkeerswet, wat dit betekent voor automobilisten willen wij graag in dit artikel uitleggen. Van taxichauffeurs krijgen onze schadebehandelaars regelmatig de vraag waarom zij aansprakelijk worden gehouden voor de (letsel)schade bij fietsers en voetgangers terwijl deze schade niet de schuld is van de taxichauffeur.

Artikel 185 WegenverkeerswetDit heeft te maken met de extra bescherming die zwakke verkeersdeelnemers, zoals voetgangers, fietsers en spelende kinderen hebben in de Nederlandse Verkeerswetgeving. Deze groep is veel kwetsbaarder bij een aanrijding met een motorvoertuig en daarom heeft de overheid deze verkeersdeelnemers extra beschermd met artikel 185 van de Wegenverkeerswet.

Wat is Artikel 185 Wegenverkeerswet

Deze wet regelt de extra bescherming van voetgangers en fietsers in het verkeer omdat zij dus een grotere kans hebben op letselschade als gevolg van een aanrijding met een motorrijtuig. Voor een bestuurder van een motorvoertuig heeft tot gevolg dat hij /zij bij:

  • Een ongeluk tussen een motorvoertuig en een kind die jonger is dan 14 jaar, de gemotoriseerde weggebruiker altijd voor 100% aansprakelijk is voor de (letsel)schade van het kind. Bewijzen dat het de schuld is van de automobilist is hierbij niet nodig. Rijdt u bijvoorbeeld met uw taxi langs een rij geparkeerde auto’s, en tussen deze auto’s steekt plotseling een kind over, bent u voor 100% aansprakelijk voor de schade aan het kind als u deze aangereden heeft. Ook als u het kind helemaal niet hebt kunnen zien door de geparkeerde auto’s. Van een bestuurder van een motorvoertuig wordt geacht dat deze rekening houdt met onverwachte gedragingen van jonge kinderen.
  • Een aanrijding met een zwakke verkeersdeelnemer, die 14 jaar of ouder is, er sprake is minimaal 50% aansprakelijkheid voor de (letsel)schade van deze zwakke verkeersdeelnemer. Rijdt u bijvoorbeeld op een voorrangsweg en er steekt plotseling een fietser over die u aanrijdt, dan bent u dus voor minimaal 50% aansprakelijk voor de schade aan de fietser.
    Vanwege de billijkheidscorrectie kan het wel voorkomen dat door de omstandigheden van de aanrijding de aansprakelijk voor de bestuurder van het motorvoertuig hoger wordt dan 50%. Lager dan 50% is niet mogelijk.

Een beroep doen op overmacht is bij kinderen jonger dan 14 jaar alleen mogelijk als er sprake van opzet, of aan opzet grenzende roekeloosheid, van het kind. In alle andere gevallen wordt geacht dat een bestuurder rekening houdt met de gedragingen van kinderen in het verkeer. Bij zwakke verkeersdeelnemers ouder dan 14 jaar wordt overmacht alleen geaccepteerd als de bestuurder van het motorvoertuig aantoonbaar foutloos heeft gereden of dat het gedrag van de zwakke verkeersdeelnemer zo onwaarschijnlijk is geweest dat de bestuurder hier geen rekening mee had kunnen houden. In de praktijk blijkt wel dat beroep op overmacht niet snel wordt aangenomen wegens de kwetsbaarheid van zwakke verkeersdeelnemers.

Gevolgen voor schadevrije jaren.

Vanwege de wettelijke aansprakelijkheid heeft een aanrijding met een zwakke verkeersdeelnemer vaak wel gevolgen voor de opgebouwde schadevrije jaren. Een verzekeringsmaatschappij kan hier echter van afwijken als het duidelijk is dat een bestuurder geen blaam treft.

Meer weten?

Wil je meer weten over het verzekeren van jouw taxi of heb je een schade opgelopen aan jouw taxi? Neem dan contact op met de specialisten van taxi-verzekerd.nl.

Delen:

Categorieën

Schade melden?

Heb jij schade aan jouw taxi opgelopen. Meld jouw schade direct bij onze experts en zij gaan er mee aan de slag.

Neem contact op

Vraag vandaag nog je offerte aan!

Vraag vandaag nog je offerte aan! Dan heb jij de beste verzekering voor jouw taxi én kun je daarmee vele euro’s besparen?